Mixtape.

Nieuw!

kattuk.nl/Blogs (Page 73)

Blogs

Columnpje over respect. Door: Niels Appelo

Een verdrietige week voor de familie van de doodgeschopte grensrechter van de Almeerse Buitenboys is voorbij. Dat verdriet zal nooit weggaan. Het bleek aanleiding voor de KNVB om alle amateurwedstrijden af te gelasten en met elkaar tot bezinning te komen over ‘respect in het voetbal’.

In Katwijk werd er op de club gepraat over de geweldsproblematiek in het voetbal en de pedagogische fouten van ouders in geval van ontspoorde kinderen. En over kutmarokkaantjes. En over buitenspel. En over de combinaties van dezen.

Dat deze gesprekken plaats hebben gevonden is goed. Collectieve afkeuring leidt tot een sterkere band binnen de club. Het komt de sociale binding ten goede. Je bent met zijn allen tegen hetzelfde.

Maar waar ben je dan precies tegen? Tegen het doodschoppen van iemand? Tegen schoppen? Tegen agressief jong tuig? Tegen alle voetballertjes van rond de zestien? Tegen voetbal? Tegen buitenspel? Of tegen Marokkanen?

Is het raar om die Noord-Afrikanen de schuld te geven? De fatale trappen werden weliswaar op het voetbalveld gegeven, maar het waren Marokkaantjes, toch? Daar gaat het om. Wilders twijfelde in ieder geval geen moment om via Twitter de verrotte islam en die hufterige Saharaklootzakken er aan hun zwarte haren bij te sleuren.

Blog: Waarom #ERIKMOETBLIJVEN niet werkt. Door: Niels Appelo

Een nieuw blog van Niels Appelo n.a.v. de actie #ERIKMOETBLIJVEN waar eerder hier op Kattuk.nl aandacht aan is gegeven.

Een paar Katwijkers in je tijdlijn eind vorige week en het kan je niet ontgaan zijn. Erik moet blijkbaar blijven. Onder de hashtag #ERIKMOETBLIJVEN (ja, met capslock aan) twitterde gans (jong) Katwijk dat Erik, een jongen uit Kirgizië, niet mocht worden uitgezet. De actie wekte nieuwsgierigheid, want jonge mensen die zich inzetten voor een leeftijdsgenoot is positief. En dat moet ook gezegd worden. Zeker als er elders in het land iemand zichzelf van het leven berooft mede door toedoen van zijn leeftijdsgenoten.

Toch volgden kriebels de nieuwsgierigheid op. Geen sympathie. Dat verbaasde mij. Want ik ben helemaal niet harteloos. Hoewel ik nooit afscheid heb moeten nemen van een goede vriend die terug naar ‘zijn eigen land’ moest, kan ik mij voorstellen dat het verschrikkelijk kan zijn. De politieke keuzes weggelaten word je als mens misselijk bij de gedachten aan wat zo’n jongen en zijn omgeving moeten doormaken.

Zo’n jongen, ja. Want wie is die jongen, eigenlijk? Ik zag overal de schreeuwerige hashtag #ERIKMOETBLIJVEN, maar geen idee wie Erik is. En wat is zijn verhaal?

Muzikale ontdekkingstocht in The Box met 3 lokale toppers – Review, Foto’s en Video

Keek er al een tijdje naar uit en afgelopen vrijdag was het zover. Open Podium in The Box, met optredens van Danny Ramirez, Downriver Dead Men Go en Sarah Phymm. In The Box was het met zo’n 40 a 50 bezoekers gezellig druk en ook het geluid stond supergoed en strak afgesteld. Niks stond een lekkere avond bandjes luisteren in de weg.

Singer/songwriter en lokaal cultfiguur Danny Ramirez opende het bal op zijn geheel eigen, typerende wijze. Getooid met zonnebril mompelde de levende legende zich door  zijn repertoire van Murderballads heen. Denk aan een kruising tussen Johnny Cash en Elvis en dan met morbide meezingteksten. ‘I hope you die in freak accident’ dat werk. Heerlijke opener van de avond.

Meer review, video en foto’s hierna…

Column: Gezamenlijke verantwoordelijkheid. Door: Niels Appelo

Verkiezingen. Informatie. Formatie. Bruggen slaan. Regeerakkoord. Zorgpremie. Beëdiging. Beëdiging. Regeerakkoord kapot. Spannend. Regeerakkoord gerepareerd.

Het kabinet lijkt na een razendsnelle formatie en kinderachtig gehakketak aan de slag te kunnen met het nieuwe regeerakkoord. Uiteindelijk gaan we anders nivelleren. Nu via de belastingschijven. Als er maar genivelleerd wordt, want dat is een feest. En of dat nu via de inkomensafhankelijke zorgpremie gaat, of via de inkomstenbelasting: verschil moet er vooral niet zijn. Nivelleren is tot een doel verworden. Begrijp me niet verkeerd: ik vind ‘grote schouders, zware lasten’ een goed, sociaal principe. Maar wel ten bate van een hoger doel. Een welvarende, vooruitgaande, duurzame samenleving bijvoorbeeld. Laten we hopen dat ze dat niet vergeten.

Column: WTF is up met GroenLinks!? Door: Niels Appelo

Eerder verschenen op www.nielsvandedag.nl

GroenLinks en haar bestuur.

Het debacle-Sap heeft een langere geschiedenis dan vandaag. In de verkiezingsnacht gaf ze al aan te blijven als fractievoorzitter. Ook na de nederlaag. Gejuich in de zaal. Het sleepte zich voort: zou zij nog wel de politieke leider kunnen zijn van GroenLinks? De media doken er op. Zo gaat dat. Ze zat een avond bij Pauw en Witteman.

Blog: de crisis is in de mode geslagen

Elke mode-etalage schreeuwt het uit: de herfst is begonnen! En of we hier nou blij mee zijn of niet, aan de (dikkere) kleding ontkomen we niet. De mode voor dit najaar lijkt wel heel erg op de natuur geïnspireerd. Oftewel: veel groen en rood. En alsof we nog niet genoeg gedeprimeerd zijn door de wind, kou en regen is de najaarsmode in één woord samengevat: Sober. 

De enige echte pizzatest: New York Pizza wint!

Een maand geleden kwamen we erachter dat we iets vergeten waren dit jaar. De enige echte Pizzatest: wie bezorgt de lekkerste pizza in Katwijk en hoe snel! Snel inplannen dus maar. Zo gebeurde het dat we op een storm- en herfstachtige avond aan de pizza zaten, dit keer in  tienercafe Stappers. Totaal geen straf natuurlijk.

Dit jaar deden er zeven pizzeria’s mee. Te Britten is (tot onze grote spijt – kuch kuch) verhuisd en doet niet meer aan pizza’s, waardoor we er nog maar zeven overhadden. Een nieuwkomer dit jaar is Italian Pizza, waar voorheen Domino’s zat. Om een goed beeld te krijgen van de pizzeria’s hebben we overal een Quatro Stagioni besteld (champignons, ham, salami, paprika en eventueel olijven).

Ben jij benieuwd waar je een lekkere pizza kunt bestellen en waar je beter uit de buurt kunt blijven? Check dan onze resultaten. 

X