Jongeren: liever huren dan kopen
Twee derde van de Nederlandse jongeren geeft momenteel de voorkeur aan een huurwoning. Dat blijkt uit een representatieve steekproef van onderzoeksbureau Markteffect. Dat ondervroeg 400 jongeren tussen 17 en 24 jaar die binnen nu en drie jaar verwachten een zelfstandige woonruimte te betrekken.
Naamsbekendheid
Invalshoek van het onderzoek dat werd gepubliceerd tijdens het Nationaal Symposium Woningcorporaties, was de naamsbekendheid en het imago van de huurmarkt onder jongeren. Ruim een derde van de ondervraagde jongeren staat ingeschreven bij een woningcorporatie. Dat geldt met name voor degenen in loondienst ouder dan 22. Driekwart van de jongeren ouder dan 19, wist spontaan één of meerdere corporaties te noemen.
Makkelijk opzegbaar
Maar liefst twee derde van de jongeren geeft momenteel de voorkeur aan een huurwoning boven koop. Vooral omdat het contract makkelijker opzegbaar is, het onderhoud wordt geregeld en ze geen hypotheek hoeven af te sluiten. Nadelig vinden ze dat er geen eigen aanpassingen uitgevoerd mogen worden en dat er geen eigen vermogen wordt opgebouwd. Naar hun idee is huren op lange termijn duurder.
Sociale media
Het overgrote merendeel van de jongeren zou een woning zoeken via websites van woningcorporaties, huizenwebsites of via vrienden en familie. Sociale media worden door bijna een op de tien jongeren als optie gezien om een woning te zoeken. Een derde van de ondervraagden zou benaderd willen worden via sociale media als Twitter, Hyves of Facebook.
Het rapport is te verkrijgen via de website van Markteffect.
Geen reacties